7 عادت غذایی غلط که باید آنها را ترک کنید

نوشته شده توسط:آریا حیدری | ۰ دیدگاه

افراط در مصرف کربوهیدرات-ها، مصرف نکردن میوه و سبزی، مصرف فست-فودها، مصرف گوشت خام و نخوردن صبحانه از عادات نامناسب غذایی است.
 تغذیه در سالم زیستن انسان نقش مهمی دارد و عادت-های بد غذایی، می-توانند بر سلامت تمام ارگان-های بدن تأثیر منفی بگذارند؛ بنابراین تمام افراد باید برای حفظ سلامت خود، مجموعه-ای از انواع گروه-های غذایی را به تناسب در رژیم روزانه-شان قرر دهند. در غیر این صورت و در اثر مصرف نامناسب این گروه-ها، بدن با آسیب-هایی جدی مواجه خواهد شد. در ادامه به بررسی برخی از عادت-های غذایی اشتباه و تأثیر منفی آن-ها بر دستگاه گوارش می-پردازیم.

کربوهیدرات
 عادت اول : افراط در مصرف کربوهیدرات و ابتلا به کبد چرب
 متأسفانه برخی از افراد، تمایل زیادی به مصرف انواع کربوهیدرات-ها مانند نان و برنج دارند و در طول روز هم به اندازه کافی میوه یا سبزی نمی-خورند، در حالی که گنجاندن حجم بالایی از کربوهیدرات-ها در رژیم غذایی روزانه، باعث بروز چاقی مفرط می-شود.
 از آنجا که افراد چاق و پرخور، در کنار کربوهیدرات-ها به مصرف غذاهای چرب هم علاقه دارند، ابتلا به بیماری کبد چرب و عوارض ناشی از آن برایشان دور از انتظار نخواهد بود.
 پس بد نیست که با اندکی تغییر در سبک خورد و خوراک و کم کردن مصرف کربوهیدرات و چربی-ها، احتمال ابتلا به کبد چرب را در خود کاهش دهید.


 عادت دوم : مصرف نکردن میوه و سبزی و ابتلا به یبوست
 در حالت عادی، خوردن ۳ وعده غذای اصلی همراه ۲ میان-وعده، به تمام افراد سالم توصیه می-شود. نتایج مطالعه-های مختلف نشان می-دهد که مصرف ۵ وعده میوه و سبزی در طول روز، خطر ابتلا به انواع سرطان-ها از جمله سرطان-های دستگاه گوارش را تا حد قابل قبولی کاهش می-دهد. پس اگر تا امروز اهل خوردن میوه-ها و سبزی-ها نبوده-اید، بهتر است سبزی-ها را در کنار وعده-های اصلی غذایی و میوه-ها را هم در میان-وعده-هایتان جای دهید.
 نکته دیگر این است که شما می-توانید با مصرف به اندازه- فیبر غذایی که به وفور در سبزی-ها و میوه-ها وجود دارد، تحرک طبیعی دستگاه گوارش را حفظ کنید.
 کسانی که علاقه چندانی به خوردن میوه-ها و سبزی-ها نشان نمی-دهند، با کاهش دریافت فیبر غذایی، دچار کاهش تحرک طبیعی دستگاه گوارش و در نتیجه ابتلا به عوارض ناشی از آن مانند یبوست خواهند شد.

 

 اعتیاد به فست فود
 عادت سوم : مصرف فست-فود و ابتلا به ریفلاکس
 متأسفانه گرایش به مصرف فست-فودها و غذاهای آماده، از بدترین ارمغان-های زندگی ماشینی است. چربی بیش از اندازه و افزودنی-هایی مانند انواع سس یا پنیرهای چربی که به فست-فودها اضافه می-شوند، از مهم-ترین دلایل چاق شدن نسل امروز نسبت به نسل-های گذشته است.
 از طرف دیگر، افزودنی-ها، نگه-دارنده-ها و مواد تشکیل-دهنده فست-فودها با تأثیر منفی بر دستگاه گوارش، باعث بالا رفتن احتمال ریفلاکس معده به مری می-شوند.
 به عبارت ساده-تر، کسانی که به اصطلاح دچار ترش کردن یا همان برگشت اسید از معده به مری می-شوند، باید مصرف فست-فودها و غذاهای حاضری را کنار بگذارند.

 عادت چهارم : مصرف غذاهای سرخ کردنی و ابتلا به سرطان
 برخی اوقات روغنی که قرار است غذا در آن سرخ شود، بیش از اندازه حرارت می-بیند که باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در ساختمان روغن خواهد شد.
 از طرف دیگر، امکان سوختن بخشی از قسمت-های سطحی ماده خوراکی در طول فرآیند سرخ کردن وجود دارد. حرارت دیدن بیش از اندازه روغن و مصرف غذاهای سرخ-کرده-ای که کمی هم گوشه و کنار آن-ها سوخته است، باعث آزاد شدن ترکیب-های سرطان-زا در بدن خواهد شد و دستگاه گوارش هم از زیان این ترکیب-ها در امان نخواهد ماند. ضمن اینکه با سرخ کردن و حرارت دادن بیش از حد برخی خوراکی-ها مانند سبزی-ها، حجم قابل-توجهی از ویتامین-های آن-ها هم از بین خواهند رفت و دیگر نباید از آن-ها انتظار عملکرد ضدسرطانی داشت.


 عادت پنجم : مصرف گوشت خام و ابتلا به اسهال
 حتماً شما هم تا به حال با افرادی که عادت به خوردن گوشت یا جگر نیمه پخته یا به تعبیر خودشان «آبدار» دارند، مواجه شده-اید. در حالی که اگر گوشت به طور کامل و صحیح پخته نشود، احتمال باقی ماندن و تکثیر برخی از میکروب-ها و عوامل بیماری-زا در آن بالا می-رود، بنابراین کسانی که به خوردن گوشت-های آبدار علاقه دارند، باید در انتظار ابتلا به انواع بیماری-های گوارشی مانند مسمومیت، اسهال و استفراغ هم باشند.


 عادت ششم : خوردن غذای مانده و ابتلا به مسمومیت
 گاهی از روی تنبلی یا شاید سهل-انگاری، یادمان می-رود باقی مانده غذاها را داخل یخچال بگذاریم، ولی احتمال تکثیر میکروب-ها در غذاهایی که حاوی مواد فاسدشدنی مانند گوشت و چربی هستند، زیاد است.
 اگر دوست ندارید به علت مسمومیت غذایی ناشی از مصرف غذاهایی که بیشتر از ۲-۱ ساعت خارج از یخچال مانده-اند، راهی بیمارستان شوید، بهتر است از خیر خوردن این غذاها بگذرید.
 دستگاه گوارش بچه-ها، سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، به میکروب-ها و سموم غذاهای مانده، واکنش شدیدتری نشان می-دهد.


 صبحانه
 عادت هفتم : نخوردن صبحانه و ابتلا به چاقی
 برخی از افراد عادت دارند بدون خوردن صبحانه، خانه را ترک کنند در حالی که صبحانه یکی از مهم-ترین وعده-های غذایی است و مصرف آن نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. افرادی که صبحشان را با خوردن صبحانه آغاز می-کنند، انرژی کافی برای انجام تمام فعالیت-های فکری و جسمیشان در طول روز دارند.
 کسانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند، دچار اختلال در کارکرد طبیعی بدن می-شوند و قدرت کافی برای انجام کارهای فکری و حتی جسمی به خصوص در ساعت-های اولیه صبح ندارند.
 از طرف دیگر، این افراد به علت نرسیدن قند خون کافی به مغزشان در ساعت-های اولیه روز دچار گرسنگی و اشتهای کاذب می-شوند. این اشتهای کاذب می-تواند آن-ها را به سمت مصرف خوراکی-های چرب، شیرین و پرکالری بکشاند و همین مسئله باعث چاق شدن، ابتلا به کبد چرب و عوارض ناشی از این ناراحتی-ها خواهد شد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...