LCD یا پلاسما مسئله این است!

نوشته شده توسط:آریا حیدری | ۰ دیدگاه

LCD یا پلاسما مسئله این است!

کارت بانکی تان را برداشته و برای خرید یک تلویزیون صفحه تخت درست و حسابی به فروشگاه لوازم صوتی و تصویری می روید. بعد از ورود به فروشگاه تازه مشکل شروع می شود، حال باید بین تلویزیون های ال سی دی و پلاسما دست به انتخاب بزنید! به راستی کدامیک بهتر است و نیاز مرا برآورده می کند؟ حتی اگر بخواهیم مساله را سخت تر کنیم، باید پای تلویزیون های ال ای دی را هم به این بازی باز کنیم . اما ترجیح می دهم در جای دیگری به آن بپردازم و شما را برای خرید تلویزیون جدید ناامید نکنم.

اگر بخواهیم منصفانه به دو گروه درگیر در این ماجرا نگاه کنیم، هر یک از این استانداردها دارای مزایا و معایبی هستند که هنگام انتخاب باید مورد توجه قرار گیرند و هیچ یک از آنها را نمی توان کامل و بی عیب دانست. فقط هنگام خرید باید نیازهای مان و نسبتش با جیب مان را سبک و سنگین کنیم و مناسب ترین انتخاب را داشته باشیم.

تفاوت های میان تکنولوژی پلاسما و ال سی دی

صفحات پلاسما و ال سی دی ممکن است در ظاهر شبیه هم باشند، اما شکل ظاهری و میزان ضخامت را می توان پایان شباهت این دو تکنولوژی دانست. نمایشگرهای پلاسمایی همانگونه که از نامشان بر می آید ، شامل شبکه ای از سلول های کوچک حاوی پلاسمای گازی است که با ولتاژ الکتریکی مشخصی برای ایجاد تصویر تحریک می شوند. نمایشگرهای ال سی دی (liquid crystal display یا صفحه نمایش کریستال مایع) از حجم فشرده ای از کریستال مایع تشکیل شده اند که فضای بین دو صفحه شیشه ای را پر کرده. در اینجا تصاویر توسط سطوح گوناگون شارژهای الکتریکی که بر روی کریستال مایع اعمال می شود به وجود می آیند.

آیا میان کیفیت تصویر تلویزیون های سی آر تی معمولی با تلویزیون های پلاسما و ال سی دی تفاوت خاصی قابل مشاهده است؟

برای مصرف کنندگان اینکه چه اتفاقاتی در پشت پرده تولید تصویر تلویزیون می افتد اصلا اهمیتی ندارد. بلکه موضوع مهم چگونگی ایفای نقش این ابزار در نمایش بی عیب و نقص تصاویر است. از این دیدگاه هر دوی تلویزیون های پلاسما و ال سی دی تصاویر عالی و جذابی تولید می کنند. البته هنوز هم ممکن است برخی عاشقان سینمای خانگی و خوره های بازی را بیابید که معتقدند سی آر تی ها تصویر بهتری دارند. هرچند که با تولید پلاسماهای جدید و پیشرفت های کیفی ال سی دی با استفاده از تکنولوژی ال ای دی بک لایت دیگر این گونه صحبت ها کم لطفی و متعصبانه به نظر می رسند.

ما در مقام مقایسه این دو تکنولوژی افرادی که به شکل حرفه ای از سینمای خانگی استفاده می کنند، معتقدند که کیفیت پلاسما یکی دو پله بهتر از ال سی دی است و به قول معروف یک سر و گردن بالاتر است. دلیل این امر هم در اینجا است که تلویزیون های پلاسما رنگ سیاه واقعی تر و تیره تری را نسبت به ال سی دی ها نمایش می دهند و این تفاوت باعث می شود در سکانس های تاریک فیلم جزئیات و کنتراست بهتری را شاهد باشیم. ماهیت فناوری ال سی دی اینگونه است که نوری از پشت لایه های شیشه ای به آن می تابد تا تصویر تولید شود و همین امر هم باعث می شود که ال سی دی ها هیچگاه به تاریکی حقیقی دست نیابند. زیرا در تاریک ترین صحنه ها هم باز مقدار کمی نور از میان پیکسل های تصویر به بیرون نشت می کند. البته این نقیصه در نسل های جدید ال سی دی رو به بهبود است.

مزایای پلاسما نسبت به ال سی دی

علاوه بر کنتراست بهتر به دلیل قابلیت نمایش رنگ سیاه عمیق تر، تلویزیون های پلاسما نسبت به ال سی دی ها زاویه دید بهتری دارند. زاویه دید یعنی اینکه شما در چه موقعیتی از فضای ۱۸۰ درجه ای جلوی صفحه بنشینید و بدون کاهش کیفیت و یا تغییر رنگ بتوانید تصاویر را ببینید. این زاویه در ال سی دی ها مقداری کوچک تر از پلاسما است و از دو طرف تصویر چندان مناسبی را نمی توان دید. البته این زاویه روز به روز در حال باز شدن است و برخی از ال سی دی هایی که به تازگی به بازار ارائه شده اند زاویه دیدی همانند پلاسماها دارند. پلاسماها همچنین رنگ های روشن تر و شفاف تری را به نمایش می گذارند. این ایراد ال سی دی باز هم به همان نشت نور از پشت لایه کریستال مایع برمی گردد که میزان اشباع رنگ ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی صاحب نظران هم عقیده دارند که بعضی ال سی دی ها تصاویر را کمی محو و تار نمایش می دهند، که این مورد در صحنه های پرسرعت فیلم ها و یا برنامه های ورزشی بیشتر قابل تشخیص است. البته این صحبت را بیشتر در خصوص نسل های قبلی ال سی دی می توان پذیرفت و ال سی دی های جدید چنان تغییر و تکامل معنی داری را پشت سر گذاشته اند که تفاوت های اینچنینی آنها با پلاسما بسیار ناچیز شده است. با کم شدن زمان پاسخگویی پیکسل ها (که با میلی ثانیه سنجیده می شود) چنان تصاویری در صحنه های اکشن به شما نشان داده می شود که باورش هم برای تان سخت است.

بزرگترین مزیت تلویزیون های پلاسما نسبت به پسرعموهای ال سی دی شان قیمت ارزان تر آنها است، به خصوص که در تلویزیون های صفحه بزرگ این قیمت بیشتر محسوس و قابل لمس است. با توجه به رزولوشن و کیفیت تصویر، هنوز تلویزیون های پلاسما به راحتی پشت ال سی دی های هم قیمت شان را به خاک می مالند. در بازار بسیاری از کشورها امروزه تلویزیون های پلاسما در اندازه های ۴۲ تا ۷۰ اینچ ارائه می شوند. مثلا یک پلاسمای ۴۲ اینچ با رزولوشن 1020x768 تقریبا ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد. و حتی ممکن است یک پلاسمای ۳۲ اینچ را با قیمتی زیر ۸۰۰ دلار هم پیدا کنید. اما مطمئنا برای ال سی دی های اینچنینی باید مبالغ بالاتری را بپردازید، هرچند که این تفاوت روز به روز کمتر و رقابت بیشتر می شود.

مزایای ال سی دی نسبت به پلاسما

ال سی دی ها نسبت به پلاسماهای هم اندازه شان معمولا رزولوشن تصویر بالاتری دارند، که این به معنی تعداد پیکسل بیشتر در صفحه است. ال سی دی همچنین نسبت به صفحات پلاسما برق کمتری مصرف می کند. برخی از مدل های جدید ال سی دی حتی کمتر از نصف پلاسماهای هم گروه شان مصرف انرژی دارند.

از نظر جثه هم ال سی دی ها از پلاسماهای هم اندازه شان سبک تراند و همین امر جابجایی و نصب آنها روی دیوار را راحت تر می کند. یکی از دلایل این امر استفاده از پلاستیک در ساخت صفحه محافظ بیرونی ال سی دی ها است. در صورتی که در تلویزیون پلاسما این صفحه باید از شیشه ساخته شود.

برخی خبرگان در زمینه ال سی دی هم عقیده دارند که طول عمر ال سی دی ها بسیار بیشتر از صفحات پلاسما است. البته این نظر بیشتر در خصوص نسل های اولیه پلاسما صحیح بود که پس از ۲۰ هزار ساعت کار نیمی از روشنایی اولیه شان را از دست می دادند. اما بسیاری از پلاسماهای موجود در بازار طول عمری تقریبا برابر با ال سی دی و در حد ۶۰ هزار ساعت دارند. با یک حساب ساده متوجه می شوید که این زمان یعنی اینکه شما می توانید برای ۷ سال متوالی ۲۴ ساعته از تلویزیون تان استفاده کنید.

از نظر کیفیت هم ال سی دی ها بالاخره در یکی دو سال اخیر با معرفی تکنولوژی LED Backlight تقریبا خودشان را به پلاسما رساندند. در این فناوری به جای استفاده از لامپ های فلورسنت از یک مجموعه نور ال ای دی استفاده می کنند. از نور ال ای دی هم به دو روش استفاده می شود: مستقیم و کناری. مسلما استفاده از روش مستقیم بسیار بهتر است، زیرا به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که هنگام لزوم نور بخش هایی از تصویر را خاموش کنند که این به معنی کنتراست و وضوح تصویر بیشتر است. در روش کناری هم همانگونه که از نامش پیدا است، از گروهی ال ای دی در اطراف صفحه نمایش استفاده می شود. این نور سپس با استفاده از تعدادی آینه به طور یکنواخت در تمام صفحه پخش می شود، که بسیاری از کارخانه ها هم از همین روش استفاده می کنند. امسال هم باید منتظر استفاده بیشتر از ال ای دی در صفحات نمایش و کیفیت بهتر تصاویر باشیم، اما یادمان باشد که آن را با OLED ها که یک دسته جدا در شاخه صفحات نمایش هستند اشتباه نگیریم!

ممکن است شما چیزهایی در خصوص سوختگی صفحات پلاسما شنیده باشید. چیزی که به طور معمول در صفحات ال سی دی دیده نمی شود. این سوختگی صفحه هنگامی صورت می گیرد که یک تصویر ثابت برای مدت زمان طولانی روی صفحه نمایش داده شود، در نتیجه شبه آن تصویر همانند روحی سرگردان روی صفحه باقی می ماند که در اصطلاح از آن با عنوان سوختگی صفحه یاد می کنند. البته در پلاسما های امروزی این مورد کمتر به چشم می خورد که آن را باید ممنون فناوری تازه تر و امکاناتی از قبیل Screen Saver باشیم، اما به هر حال سوختگی صفحه نمایش هنوز یکی از اتفاقات دردناکی است که ممکن است برای صاحبان پلاسما به وقوع بپیوندد. خب، البته در پلاسماهای امروزی این مسئله فقط چند روز باعث دردسر در تماشای برنامه های مورد علاقه تان می شود و به مرور از بین می رود.

با این تفاسیر، در حال حاضر کدام یک برای من مناسب تر است؟ ال سی دی یا پلاسما؟

گر تصمیم دارید برای خرید یک تلویزیون صفحه بزرگ (منظورم بالای ۵۰ اینچ است) به فروشگاه مراجعه کنید، مناسب ترین انتخاب تان پلاسما خواهد بود. با انتخاب پلاسما دست شما برای خرید های گنده تر با هزینه کم کاملا باز است تا حسابی بتوانید در بین دوستان و آشنایان خودی نشان دهید! اگر چه ال سی دی رزولوشن بهتری را در اختیار شما می گذارد، اما پلاسما هنوز از لحاظ کیفیت تصویر روی سکوی بالایی ایستاده است و به شما لبخند می زند. البته نکته دیگری که در تصمیم گیری شما بین پلاسما و ال سی دی حتما باید مورد توجه قرار گیرد، وجود تیونر دیجیتال HD داخلی است. زیرا هنوز برخی تلویزیون ها فقط دارای تیونر آنالوگ هستند که با این صفحه بزرگ کیفیت چندان مناسبی را برای تماشا نخواهید داشت.

گر قصد انتخاب تلویزیونی در اندازه کوچکتر دارید (۱۷ تا ۴۲ اینچ) تنها راهی که یک محصول خوش قیافه و خوش فرم را که با سلیقه تان جور باشد به خانه ببرید، خرید یک ال سی دی است. و باعث خوشحالی خریداران است که ال سی دی ها امروزه پایین ترین قیمت تاریخ تولید و فروش خود را دارند.

البته در خصوص نوع و محل استفاده تلویزیون هم جای بحث فراوانی است، اینکه می خواهید از آن در محیط روشن و معمولی خانه استفاده کنید یا اینکه یک محیط تاریک و سینما مانند را ترجیح می دهید؟ خرد جمعی اینگونه حکم می کند که ال سی دی به خاطر سیستم نور پشتی اش برای استفاده در روز و محیط های روشن مناسب است و پلاسما به دلیل اینکه در صفحه جلویی اش از شیشه استفاده می کند برای یک سینمای خانگی تاریک کاربردی تر خواهد بود. با این حال محصولاتی مانند پلاسماهای صفحه مات پایونیر و ال سی دی های تولید شده با تکنولوژی ال ای دی بک لایت با کیفیت تیرگی مناسب، تمام این محاسبات را به هم ریخته اند. پس بهتر است اینگونه بگوییم که برای محیط های تاریک پلاسما بهترین گزینه است و همچنین پلاسمای با پوشش مات و ضدانعکاس نور وسیله ای همه فن حریف خواهد بود.

در این میان، آیا واقعا خرید یک نمایشگر فول اچ دی 1080p عاقلانه است؟

اگر شما واقعا یک معتاد تصاویر HD هستید که سعی می کنید تا حد امکان فقط از منابع با کیفیت 1080p استفاده کنید، پس ظاهرا بهترین انتخاب شما یک ال سی دی خواهد بود. به هرحال 1080p به سرعت در حال تبدیل شدن به یک فرمت عادی و روزمره است که توسط بسیاری از ال سی دی های با رزولوشن تصویر 1920x1080 پیکسل پشتیبانی شده و قابل نمایش است. امروزه حتی ال سی دی ها و پلاسماهای ارزان قیمت هم با رزولوشن 1366x768 و 1024x768 که همان 720p است تولید می شوند. اگر آنقدر پول کنار گذاشته اید که می خواهید یک صفحه نمایش ۵۰ اینچی یا بزرگتر بخرید، دلیلی ندارد که به کیفیتی کمتر از 1080p فکر کنید. 

البته محتوای خیلی کمی با کیفیت 1080p برای تماشا وجود دارد و بسیاری از شبکه های تلویزیونی هنوز این کیفیت را پشتیبانی نمی کنند و یا حتی فیلم های سینمایی بصورت دی وی دی و با کیفیتی کمتر از این حد عرضه می شوند. امروزه تنها می توان از دیسک های بلوری و ویدیوهای دانلودی HD به عنوان تنها منابع تصویری با کیفیت 1080p نام برد. اما مطمئنا در آینده ای نزدیک این داستان به لطیفه بامزه ای شباهت پیدا خواهد کرد. کدام یک از شما هنوز از نوارهای بتا مکس و حتی نوارهای VHS برای تماشای فیلم استفاده می کنید؟

  سه شنبه 25 مرداد ۱۳۹۰

نکاتی مهم برای خرید ال ‌سی ‌دی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی های استفاده شده در فیلم ها خرید تلویزیون های LED و LCD جزو خریدهای بسیار ضروری برای هر خانواده شده است. شما حتی اگر بخواهید یک فیلم با کیفیت HD را در تلویزون های قدیمی (CRT) ببینید ، شاید تفاوت چندانی با فیلم های بی کیفیت VCD نداشته باشد. برای لذت بردن از کیفیت این ویدیو ها شما به یک تلویزیون LCD و یا LED با رزولوشن بالا نیاز دارید.

اما برای اینکار فقط یک راه دارید و آن این است که بدانید چه میخواهید بخرید، اکثریت خانواده ها با مراجعه به فروشگاه ها اقدام به خرید این اجناس گران قیمت مینمایند ، و فروشنده با حرف های پیش پا افتاده ای مثل : " به پسر عموم هم دادم خیلی عالیه و ... " اقدام به معرفی امکانات این دستگاه ها مینمایند. اما شاید بهتر باشد کمی با چشمان بازتر و دقیق تر اقدام به خرید این اقلام نماییم. پس با ما باشید تا در ادامه مطلب روش دقیق خرید این دستگاه ها را یاد بگیریم و انتخابی صحیح انجام دهیم.

بودجه، فاکتور اصلی

برای بسیاری از ما، بودجه همیشه اولین و مهم‌ترین عامل است و براساس بودجه انتخاب خود را مشخص می‌کنیم. قبل از رفتن به بازار و مشاهده مدل‌های مختلف و البته جذاب! ابتدا میزان هزینه‌ای را که برای این کار در نظر گرفته‌اید، مشخص کنید.
به خاطر داشته باشید مقدار بودجه می‌تواند کاملا محدوده انتخاب شما را عوض کند. اندازه و سایز تلویزیون‌های ال‌سی‌دی رابطه‌ای مستقیم با قیمت دارد (با فرض یکسان بودن مشخصات)؛ هر قدر صفحه تلویزیون بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود، البته امکانات و فناوری‌های به کار رفته نیز تاثیر زیادی در کاهش و یا افزایش قیمت یک محصول دارند.
البته ممکن است تلویزیون‌هایی با اندازه و ویژگی‌های نسبتا یکسان ولی با قیمت‌های مختلف در بازار پیدا کنید که دلیلش چیزی جز معروفیت کمپانی سازنده نخواهد بود.

اندازه

اندازه تلویزیون به میزان زیادی بستگی به فضای اتاقی که قرار است در آن نصب شود دارد و البته به میزان بودجه! در ال‌سی‌دی کیفیت تصویر به فاصله و زاویه دید شما از تلویزیون ارتباط زیادی دارد. برای انتخاب سایز مناسب با فضای اتاق بهتر است از فرمول زیر استفاده کنید. این فرمول می‌تواند حداقل فاصله نشستن تا تلویزیون را نیز مشخص کند:
اندازه صفحه تلویزیون بر حسب اینچ *2 = حداقل فاصله‌ای که جلوی تلویزیون باید خالی باشد.
فقط یادتان باشد که این اندازه بر حسب اینچ است و با ضرب کردن آن در عدد2.54 بهترین مسافت دید بر حسب سانتی‌متر به دست می‌آید. به طور مثال برای ال‌سی‌دی 42 اینچ، حداقل فاصله تا تلویزیون در حدود 213 سانتی‌متر است.
رعایت فاصله مناسب بسیار اهمیت دارد. اگر بیش از اندازه به صفحه تلویزیون نزدیک شوید، تصاویر را آن طور که باید نمی‌بینید و به خصوص لبه‌های تصویر را به صورت دندانه‌دار مشاهده می‌کنید.

شکل 1: این تصویر حداقل فاصله تا تلویزیون را نشان می‌دهد

فاصله مناسب تا تلویزیون


رزولوشن

همانطور که می‌دانید رزولوشن، میزان وضوح تصویر را مشخص می‌کند.
به عنوان مثال رزولوشن 720 * 1280 را در نظر بگیرید: عدد اول (1280) نماینده تعداد ستون‌ها و عدد دوم نماینده (720) تعداد سطرها است. این میزان هر قدر بیشتر باشد، یعنی تعداد پیکسل‌ها بیشتر شده و در نتیجه وضوح تصویر بیشتر می‌شود.
در خصوص رزولوشن تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، دو واژه بسیار استفاده می‌شود: HD و FULL HD
HD سرواژه عبارت (High Definition) است. در تلویزیون‌های HD رزولوشن تصویر در دو اندازه 720 × 1280 و 768 × 1366 و در تلویزیون‌های Full HD رزولوشن 1080 × 1920 است. در بسیاری از کاتالوگ‌ها و سایت‌ها از دو عبارت 720p و 1080i (در بعضی موارد 1080p) استفاده می‌کنند که 720p مترادف HD و 1080i مترادف با Full HD است.
اشاره : در ادامه در خصوص حروف i و p که در انتهای دو عدد 720 و 1080 آمده توضیح خواهیم داد.

همانطور که می‌دانید نسبت تصویر یا همان Aspect Ratio در تلویزیون‌های معمولی لامپی 4:3 است. یعنی نسبت طول به عرض در صفحه این تلویزیون‌ها 4 به 3 است. اما در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی این نسبت به 16:9 تغییر کرده و صفحه نمایش آنها مستطیل شکل شده است که به آنها اصطلاحا WideScreen (صفحه پهن) نیز گفته می‌شود.
با توجه به این موضوع اگر فراموش کرده باشید که رزولوشن تصویر در تلویزیون‌های 1080i (تلویزیون‌های Full HD) چقدر است به راحتی می‌توانید آن را با یک ضرب و تقسیم ساده به دست آورید:
با توجه به اینکه نسبت تصویر در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی 16:9 است، بنابراین با ضرب عدد 1080 در عدد 16 و تقسیم آن بر عدد 9 می‌توانید به عدد 1920 برسید.

تصویر فول اچ دی Full HD


شکل 2: نمایی نزدیک از یک تصویر در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی از نوع Full HD

 

تصویر اچ دی HD

 

 

شکل 3: نمایی نزدیک از یک تصویر در تلویزیون‌های HD




نکته: بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای و فیلم‌های دی‌وی‌دی از نسبت تصویر 16:9 پشتیبانی می‌کنند اما شبکه‌های تلویزیونی داخلی ایران، هنوز از نسبت 4:3 استفاده می‌کنند. در این حالت اگر بخواهید شبکه‌های تلویزیونی داخلی را با فرمت Wide تماشا کنید، تصویر کمی کشیده می‌شود. اما تلویزیون‌های ال‌سی‌دی این امکان را دارند که تصاویر دریافتی را به صورت 4:3 نیز پخش کنند.

اگر رزولوشن تلویزیون‌های Full HD را در هم ضرب کنید به عدد 2073600 میلیون پیکسل می‌رسیم به همین دلیل به آنها تلویزیون‌های 2 مگاپیکسلی نیز اطلاق می‌شود. اما 2 مگاپیکسل، در چه مصارفی به کار می‌آید؟
برای تماشای برنامه تلویزیون، ماهواره و دی‌وی‌دی، تلویزیون‌های HD مناسبند، اما برای فیلم‌های Blu-ray و همچنین کنسول‌های بازی پیشرفته مانند PSP 3 و Xbox 360 می‌توان از تلویزیون‌های 2 مگاپیسکلی یعنی Full HD استفاده کرد.

کنتراست

کنتراست به زبان ساده میزان اختلاف بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت یک تصویر است. هر قدر این اختلاف بیشتر باشد، رنگ‌هایی بهتر و بالطبع تصاویری شفاف‌تر و طبیعی‌تر خواهیم داشت.
کنتراست 5000:1 حداقل مقداری است که باید در نظر بگیرید. البته امروزه در بازار با اعداد اعجاب‌انگیزی مواجه می‌شوید. کنتراست کمتر از 5000:1 به خصوص برای تلویزیون‌های 32 اینچ به بالا توصیه نمی‌شود.

نکته: برای تشخیص اختلاف کیفیت تصویر، بهترین کار اعتماد به چشمان خود است. در زمان خرید معمولا چندین مدل در اندازه‌های مختلف یک تصویر را پخش می‌کنند. شما می‌توانید با تمرکز روی هر تصویر اختلاف رنگ و شفافیت آنها را تشخیص دهید.

زمان پاسخ‌گویی


یکی از مواردی که در خرید ال‌سی‌دی باید به آن توجه داشت، مقدار زمان پاسخ‌گویی یا همان Response time است. Response time مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک پیکسل از حالت فعال (سیاه) به حالت غیرفعال (سفید) برسد و دوباره به حالت فعال (سیاه) بازگردد. این میزان بر حسب میلی‌ثانیه بیان می‌شود. به عنوان مثال اگر پیکسل در 4 میلی‌‌ثانیه از سفید به سیاه تبدیل و سپس مجدداً در عرض 4 میلی‌‌ثانیه به رنگ سیاه باز گردد، زمان پاسخ‌گویی آن برابر 8 میلی‌ثانیه است.
زمان پاسخ‌گویی یکی از فاکتور‌های مهم در ال‌سی‌دی است، برای اینکه این ویژگی به میزان زیادی در نمایش تصاویر پرتحرک و سریع، تاثیرگذار است. در یک ال‌سی‌دی که زمان پاسخ‌گویی سریعی ندارد، در تصاویر پرتحرک (تصاویر ورزشی و فیلم‌های اکشن) سایه و یا شبحی از تصویر قبلی در صفحه باقی می‌ماند.
این میزان هر قدر کمتر باشد، ال‌سی‌دی در نمایش صحنه‌هایی با تصاویر سریع، بهتر عمل می‌کند، در انتخاب تلویزیون بهتر است این میزان کمتر از 8 میلی‌ثانیه ( بین 4 تا 5 میلی‌ثانیه) باشد، به خصوص اگر مسابقات ورزشی مانند اتومبیل‌رانی و فیلم‌های اکشن زیاد نگاه می‌کنید.

نرخ تازه‌‌سازی
در تلویزیون‌های معمولی لامپی (به دلیل ماهیتی که دارند) صفحه در هر ثانیه بین 50 تا 60 بار از بالا به پایین، خط به خط بازسازی (Refresh) می‌شود، تعریف نرخ تازه‌سازی یا همان Refresh rate در ال‌سی‌دی با تعریف آن در تلویزیون‌های لامپی، کمی متفاوت است.
نرخ تازه‌سازی در ال‌سی‌دی، به تعداد فریمی که در ثانیه روی صفحه نمایش داده می‌شود، اطلاق می‌شود. به همین دلیل به آن Frame rate نیز گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر نرخ تازه‌سازی یک ال‌سی‌دی، 100 هرتز باشد یعنی اینکه در هر ثانیه می‌تواند 100 فریم را نمایش دهد. اغلب تلویزیون‌های موجود در بازار ایران از نرخ تازه‌سازی 50 تا 60 هرتز برخوردارند. 60 هرتز تقریبا مقدار خوبی است ولی وقتی صحبت از تصاویر سریع به میان می‌آید (به خصوص در تصاویر ورزشی) برای اینکه هیچ فریمی را از دست ندهید، تلویزیون‌هایی با نرخ تازه‌سازی 100 تا 120 هرتز انتخاب مناسبی‌ خواهند بود.

زاویه دید

این زاویه هر قدر بیشتر باشد، به شما این امکان را می‌دهد که با قرار گرفتن در کناره‌های صفحه نیز تصویر خوبی داشته باشید. البته بهترین حالت تماشای تلویزیون این است که روبه‌روی آن بنشینید.
بعضی از ال‌سی‌دی‌ها از زاویه دید مناسب 178 درجه برخوردارند. اما برای خرید، حداقل زاویه 160 درجه و یا همان 80 درجه از مرکز میزان خوبی است.

ورودی‌ها

ورودی‌ها در تلویزیون یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهتر است ال‌سی‌دی انتخابی 2 ورودی HDMI داشته باشد تا بتوانید دستگاه‌های جانبی HD‌ را به آن متصل کنید.
داشتن ورودی USB‌ به سلیقه شما بستگی دارد، البته وجود این ورودی خالی از لطف نیست. بعضی از ال‌سی‌دی‌ها نیز از کارت‌های حافظه پشتیبانی می‌کنند که کار دیدن عکس و فیلم‌هایی را که با دوربین تهیه شده‌اند بسیار راحت می‌کند.

تصویر در تصویر
 

قابلیت تصویر در تصویر یا همان PiP از امکاناتی است که مورد توجه گروهی از خریداران قرار دارد. همانطور که می‌دانید با این قابلیت می‌توان آن واحد دو تصویر از دو منبع مختلف (یکی آنتن و دیگری ورودی ویدیو) روی تلویزیون داشت. اگر دنبال آن هستید که هر دو تصویر را از کانال‌های تلویزیونی داشته باشید، باید تلویزیونی خریداری کنید که حتما دو تیونر داشته باشد. چون اغلب تلویزیون‌ها فقط یک تیونر دارند، معمولا می‌توان یک تصویر از تلویزیون و تصویر دیگر را از دستگاه‌هایی که به تلویزیون متصل کرده‌اید (مانند ویدیو، دی‌وی‌دی، دوربین و .... ) همزمان داشت.

مفهوم p و i آخر اعداد

صفحه نمایش تلویزیون باید مرتب اسکن شود تا تصاویر شفاف‌تر و واضح‌تری ارایه دهد. تصاویر به دو روش اسکن یا به اصطلاح Refresh می‌شوند. اولین نوع اسکن که در تلویزیون‌های استاندارد استفاده می‌شود، به حالت یک خط در میان است، یعنی در هر اسکن یک‌بار کل خطوط فرد و در اسکن بعدی کل خطوط زوج پیمایش می‌شوند. به این نوع اسکن Interlace گفته می‌شود و حرف i نیز بیان‌گر همین کلمه است.
دومین روش، اسکن کل خطوط زوج و فرد باهم است، یعنی در هر بار اسکن تمام خطوط همزمان Refresh می‌شوند که به آن اسکن Progressive گفته می‌شود و حرف p نیز بیان‌گر همین کلمه است.

 

تفاوت اسکن در روش Interlace نسبت به روش Progressive

 

شکل 4: تفاوت اسکن در روش Interlace نسبت به روش Progressive



سخن پایانی
 

نکاتی که در این مقاله به آن پرداختیم، مواردی بود که در تمام تلویزیون‌ها مشترک است، از سونی و سامسونگ و ال‌جی گرفته تا پاناسونیک و جی‌وی‌سی‌ و ... اما آنچه که باعث می‌شود، در شرایط مساوی یک مدل نسبت به مدل دیگر برتری داشته باشد، فناوری‌ خاص و گاهی منحصر به فرد است که بعضی از کمپانی‌ها در ساخت محصولات خود از آن بهره‌ می‌برند. از این قبیل فناوری‌ها می‌توان به موارد افزایش کیفیت صدا، کاهش نویز تصویر، پخش مستقیم فیلم از روی حافظه فلش و ... اشاره کرد.
در پایان مشخصات به عنوان مثال مشخصات دو نمونه از تلویزیون‌های موجود در بازار ایران را نشان می‌دهیم تا بتوانید بین مطالب این مقاله و مشخصات اعلام شده توسط شرکت‌های سازنده مقایسه‌ای داشته باشید.

سامسونگ 40 اینچ

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...