معرفی انواع مرورگرها

نوشته شده توسط:آریا حیدری | ۰ دیدگاه

کاربران اینترنت با استفاده از نرم افزارهائی موسوم به "مرورگرهای وب " از منابع موجود بر روی اینترنت استفاده می نمایند. نرم افزارهای فوق توسط شرکت های متعددی پیاده سازی و در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد . هر یک از مرورگرهای وب دارای مزایا و محدودیت های مختص به خود بوده و کاربران اینترنت می توانند متناسب با نیاز خود از آنان استفاده نمایند .

 

اونت (Avant)

این مرورگر امکانات جالبی برای استفاده ی همزمان از چند صفحه را دارد. به این ترتیب که شما می توانید تمامی صفحات را به طور هم زمان و با ابعاد دلخواهتان (کنار هم باز شده) داشته باشید. این مرورگر هم می تواند جلوی صفحات بازشو را بگیرد و کنترل خوبی روی کوکی ها دارد. نکته ی جالب دیگر درباره ی این مرورگر مربوط به شلوغی نوار ابزار آن است، طوری که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می شود! امکاناتی ماند موتور جستجوگر یاهو!، ایجاد تغییر در اندازه و نوع قلم (در متن های نوشتاری)، تاریخچه و ... را می توانید به راحتی در نوار ابزار آن بیابید. 
این برنامه نمونه ی بارز و کامپیوتری «گنجشک را جای قناری رنگ کردن» است. در حقیقت نمی توان به این برنامه مرورگر اینترنتی گفت، زیرا که خودش به تنهایی کاربرد ندارد و فقط باید آن را روی مرورگر مایکروسافت نصب کرد. در واقع با نصب آن می توانید مرورگر IE خود را به امکاناتی مانند TB، جلوگیری از نمایش صفحات بازشو، کنترل روی ActiveX و ... مجهز کنید.اگر شما هم مانند خیلی از کاربران، دل کندن از مایکروسافت را بزرگ ترین غم بشری می دانید، نصب این مرورگر رابه شما توصیه می کنیم. ضمن اینکه اگر از شلوغی نوار ابزار آن خوشتان نیامد، می توانید فقط با یک کلیک راست آن را کمی پاکسازی کنید تا شباهت بیشتری به IE داشته باشد.

فایر فاکس (Firefox) 

این مرورگر در اولین حضورش توانست شوک زیادی را به مایکروسافت وارد کند. زیرا تا قبل از به بازار آمدن فایر فاکس، مرورگر مایکروسافت (IE) بیش از 98 درصد کاربران اینترنتی را در اختیار خود داشت. ولی کمتر از یکسال و نیم پس از ورود این رقیب تازه نفس، این رقم به 84 درصد کاهش یافته است! 
به عقیده ی خیلی از استفاده کنندگان فایرفکس، این مرورگر سریع، ایمن و خوش دست است؛ یعنی کار کردن با منوها و قسمتهای تنظیمی اش بسیار راحت است. بیشتر کارشناسان با مقایسه انواع مرورگرها، فایرفاکس را ایمن تر از IE و با ظاهری مناسب تر از مرورگر اپرا (نگارش رایگانش) دانسته اند. از امکانات فایرفاکس می توان به Tabbed Browsing یا TB (عدم نیاز به باز شدن هر صفحه ی وب در پنجره ای جداگانه)، جلوگیری از باز شدن صفحات تبلیغاتی، مدیریت قابل قبول برای کلمه های عبور و دریافت فایل، امکان ذخیره ی سریع صفحات وب و قابلیت از بین بردن اطلاعات شخصی موجود در کامپیوتر اشاره کرد. این اطلاعات شخصی عبارتند از: سایت هایی که در گذشته ملاحظه کرده اید (تاریخچه یا History )، رد پایی که سایتها در کامپیوتر شما به جای میگذارند ( Cookies )، کاشه ( Cache ) و اطلاعات کاربری (کلمه عبور و شناسه که در حافظه مرورگر باقی می مانند). البته در آزمون های به عمل آمده از این مرورگر، مشاهده شده که فایرفاکس نمی تواند به طور خودکار به برخی از سایتها مرتبط شود؛ از جمله تعدادی از سایتهای بانکی که امکان استفاده از کارتهای اعتباری را می دهند.

Google Chrome
از چهارچوب مشابه دیگر مرورگر ها بهره برده است. بویژه در استفاده از تکنیک تهیه لیست سیاه از سایت های مخرب و روش گشت وب سایت ها در پشت لایه های امنیتی از جمله درون “جعبه شنی” و مرور ناشناس اینترنت. گوگل با ارائه گوگل کروم وارد بازار مرورگرهای وب شده است که هنوز انحصار آن در دست مایکروسافت اینترنت اکسپلورر می باشد. اما آیا این تفاوت های امنیتی کروم باعث می شود این مرورگر در جلوه کاربران متمایز ظاهر شود؟ گوگل کروم از قابلیتی معرفی شده در Internet Explorer 9 بهره می برد با نام مرور نا شناس (Incognito) که اجازه میدهد کاربر در این وضعیت با مرور وب سایت ها هیچ رد پایی از خود بر جای نگذارد حتی فایل های کوکی فقط تا هنگام باز بودن پنجره جست و جو در سیستم زنده خواهند بود.همچنین در لایه بعدی امنیتی گوگل تصمیم گرفته است که از ترجمه صفحات در جعبه شنی (sand box rendering) استفاده کند. این جعبه شنی در واقع به مفهوم ساده به معنی آن است که هنگامیکه یک مهاجم سعی می کند به درون مرورگر نفوذ کند و بتواند از طریق آن به فایل های سیستمی و ریجستری دسترسی پیدا کند، مرورگر در وضعیت جعبه شنی کار را برای مهاجم سخت تر می کند زیرا وی میبایست اکنون راهی نیز برای دور زدن جعبه شنی فراهم کند.

موزیلا (Mozilla) 
شکست مرورگر نت اسکیپ (Netscape ) در مقابل IE، نقطه ی آغازی برای پیدا شدن و یا مطرح شدن دیگر مرورگرها بود و یکی از آنها مرورگر موزیلا است. این مرورگر بر پایه ی کدهای نت اسکیپ قدیمی و با بر طرف کردن ایرادهای آن نوشته شده است. این مرورگر مانند فایر فاکس امکاناتی چون TB، جلوگیری از نمایش صفحات بازشو، نظارت دقیق روی کوکی ها و ... دارد. به علاوه در موزیلا قسمتی هم برای دریافت نامه های الکترونیکی و جلوگیری از ورود هرزنامه ها (Spam ) در نظر گرفته شده است.اما این مرورگر هم مانند فایرفاکس (محصول دیگر همین شرکت) مشکلاتی برای اتصال با برخی سایتها دارد.

Wyzo

امروزه شرکت های مختلف نرم افزارهای مرورگر را ارائه می کنند که هریک نیز دارای خصوصیاتی منحصر به فرد هستند و یا برموضوع خاصی در یک مرورگر تأکید شده است. اپرا ، فایرفاکس ، اینترنت اکسپلورر و گوگل کروم از جمله معروف ترین و بهترین مرورگرهای اینترنتی هستند که توسط شرکت های بزرگی معرفی شده و پشتیبانی می شوند و در نسخه های جدیدتر خود همواره در تلاش اند تا نقص های موجود را برطرف کنند و امکانات جدید و نوینی را به کاربران خود ارائه کنند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند. در این میان برخی نرم افزارهای نچندان معروف نیز وجود دارند که با وجود سابقه و تجربه کم در این زمینه ، توانسته اند با بهره گیری از تجربیات و امکانات دیگر مرورگرها ، مرورگری با امکانات بسیار ایده آل ارائه دهند. Wyzo نام مرورگری است که برپایه فایرفاکس ساخته شده است و می تواند به شما امکان مدیریت دقیق ، کامل و آسان بر کلیه کارهای اینترنتی را بدهد. این نرم افزار از سرعت بسیار بالایی در دانلود و بازکردن صفحات وب برخوردار است و با استفاده از آن می توانید با امنیت کامل در اینترنت به گشت و گذار بپردازید و دانلود های خود را انجام دهید. از جمله نکات قابل توجه در مورد این مرورگر می توان به امکان دانلود فایل های تورنت اشاره کرد که شما را از نرم افزار های مخصوص دانلود تورنت ها بی نیاز می کند. همچنین این مرورگر از ظاهر بسیار زیبایی برخوردار است. در ضمن طرفداران فایرفاکس نیز می توانند با خیال راحت از تمامی Add-on های فایرفاکس در Wyzo نیز استفاده نمایند.

Safari
شاید برایتان سخت باشد از میان مرورگرهای Opera و Chrome و Firefox مرورگری را انتخاب کنید ولی باید بدانید انتخاب شما سخت تر هم شده است ! شرکت Apple نسخه 5 مرورگر خود را وارد بازار کرده است . نسخه 5 بعد از ورود به بازار بسیار سریع میان کاربران جا باز کرده است . یکی از خصوصیات های این مرورگر قدرتمند و سریع ، ظاهر فوق العاده زیبای آن است . از نظر قابلیت های مهم باید بگوییم هیچ دسته کمی از مرورگرهای ذکر شده ندارد بلکه بسیار قدرتمند تر و سریعتر از آنهاست .
Safari شاهکار شرکت Apple است. این نرم افزار مرورگر (Browser) قدرتمندی است که برای دو سیستم عامل Mac و Windows ارائه می شود . مرورگر سریع صفحات با امنیت بسیار بالا و همچنین ظاهری بی نظیر در میان مرورگرها کاربران هنگام مرور صفحات به وجد می آورد . از نظر سرعت شرکت اپل اعدای بی نظیر بودن را دارد . این نرم افزار در اجرا جاوا اسکریپت از همه مرورگرها سریعتر است و باعث می شود بارگذاری صفحات بسیار سریع انجام شود . قابلیت های معمول مرورگرها یعنی Tab Browsering و Pop-Up Blocker نیز در این مرورگر وجود دارد . همچنین نمایش سایت هایی که شما بیشتر از بقیه سایت ها به آنها مراجعه می کنید ، در صفحه اول این مرورگر تعبیه شده است .

مرورگرمایکرسافت (IE)

تقریبا بیشتر کاربران اینترنتی در سراسر دنیا این مرورگر را تنها انتخاب خود برای ارتباط با اینترنت می دانند. این موضوع دو دلیل اصلی دارد: اول، وجود IE در دل ویندوز و بی نیاز بودن کاربران به تهیه مرورگر اینترنتی از جای دیگر و دوم معروف بودن بیش از اندازه ی شرکت مایکروسافت. البته این معروف بودن و پرکاربر بودن باعث شده است که IE در کانون توجه نفوذگران و خراب کارها قرار بگیرد و همین موضوع باعث پدیدار شدن مشکلات امنیتی فراوانی برای IE شده است. البته مایکروسافت هم در این میان با انتشار وصله های امنیتی سعی در بر طرف کردن مشکلات امنیتی مرورگر خود کرده است. اما متاسفانه تعداد زیادی از کاربران علاقه ای به تهیه یا نصب این گونه وصله ها ندارند.

مشکلات IE:

مرورگر IE امکان TB ندارد و این موضوع برای مرورگر مایکروسافت نقطه ضعف بزرگی به حساب می آید. زیرا بیشتر کاربران در هنگام استفاده از اینترنت مایل اند بیش از چند صفحه وب را به طور همزمان دریافت و مشاهده کنند و این کار بخش زیادی از حافظه کامپیوترشان را به پنجره های مجزای باز شده اختصاص می دهد. اما با استفاده از TB می توان تعداد زیادی صفحه وب را هم زمان در پنجره ی اصلی یک مرورگر دید.مرورگر IE بدون نصب Service Pack 2 قادر به جلوگیری از نمایش صفحات بازشو نیست و کنترل دقیقی بر ActiveX ها ندارد. به همین دلیل مشکلات امنیتی زیادی برایش به وجود می آید.این مرورگر به سیستم عامل ویندوز وابسته است و نفوذگران می توانند از مشکلات امنیتی آن برای ضربه زدن به ویندوز استفاده کنند.منوهای تنظیمی IE نسبت به دیگر مرورگرها (مانند فایرفاکس) پیچیده تر است و کاربران عادی برای تنظیم آن کمی به مشکل برمی خورند. ذخیره کردن صفحات وب با IE نیاز به صبر ایوب دارد! در صورتی که در دیگر مرورگرها سرعت ذخیره به مراتب سریع تر است.

نت اسکیپ (Netscape) 
شاید بتوان این مرورگر را پسر عموی موزیلا دانست! زیرا کدهای نسخه های جدید برنامه، بر اساس مرورگر موزیلا نوشته شده است. ضمن آن که درون این مرورگر می توان رد پایی از شرکت AOL (America On-Line) را هم پیدا کرد؛ از جمله جعبه ابزار، پیفام بر و .... این شرکت که جزو امکانات اضافی در هنگام نصب این مرورگر به حساب می آید. در نسخه ی جدید نت اسکیپ تغییرات زیادی در شکل ظاهری برنامه به وجود آمده است و خیلی ها آن را یکی از خوش قیافه ترین مرورگرها می دانند. این مرورگر هم تقریبا تمامی امکانات مرورگر موزیلا را دارد، ضمن اینکه می توان در جعبه ابزار آن قسمتهایی را اضافه کرد تا به کمک آنها جدید ترین خبرهای اقتصادی، ورزشی و ... را هم دریافت کرد. 

اپرا (Opera)

اپرا بین بقیه ی رقبای خودش، تنها مرورگر پولی و غیر رایگان به شمار می رود و به پول ما تقریبا سی و پنج هزار تومان ناقابل قیمت دارد. البته نگارش رایگان این مرورگر هم قابل تهیه است، با این تفاوت که درون آن آگهی های تبلیغاتی هم وجود دارد. اما وجود این تبلیغات به هیچ وجه باعث مختل شدن کار مرورگر نخواهد شد. 
اپرا مرورگری پایدار ( Stable )، سریع، خوش قیافه به همراه امکانات صوتی ویژه ای است. این مرورگر امکاناتی مانند TB، مدیریت بر کلمه های عبور، جلوگیری از صفحات بازشو و پخش و خواندن اخبار از گروه خبری RSS را نیز دارد. 
کار کردن با منوهای تنظیم کننده ی اپرا کمی سخت است، ولی مدیریت و امکانات جالب این مرورگر در مورد صفحه های بازشو ( Pop-Up ) مثال زدنی است. آزمون های به عمل آمده نشان داده اند که این مرورگر به خوبی توانایی ارتباط با سایتهای مالی (مانند سایتهای بانکی) را دارد. این امکان در مرورگرهای دیگری مانند فایرفاکس، IE، موزیلا و ... با کمی مشکل رو به رو است. البته چون در حال حاضر سیستم بانکی اینترنتی در ایران جا نیفتاده است، ممکن است این موضوع برای کاربران ایرانی زیاد مهم نباشد!

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...