فرق بین باطری 6 سلولی با 4 سلولی در لپ تاپ ها

نوشته شده توسط:آریا حیدری | ۱ دیدگاه

برخی از دوستان در ایمیل های متوالی و در قسمت نظرات خواسته بودند که در مورد تفاوت باتری لپ تاپ ۶ سلولی و ۴ سلولی توضیح بدم و منم از اونجا که احساساتی هستم و نمی تونم درخواست کسی رو رد کنم قبول کردم .

همونطور که می دونید باتری  وظیفه تامین انرژی رو برای قطعات الکترونیکی داره . در واقع اختلاف پتانسیل حاصله از باتری باعث ایجاد جریان و حرکت اون تو مدار میشه . دوستانی که کمی علم الکترونیک دارن می دونن که در مدارات الکترونیکی اگه یه منبع ولتاژ داشته باشیم و چندین قطعه مثل مقاومت به صورت سری در مدار باشن ، ولتاژ کل که همون منبع تغذیه هست بین این قطعات به نسبت اندازه مقاومت ( اهم ) تقسیم میشه و جریان یکسانی از آنها می گذره و بر عکس اگر همون مدار رو به صورت موازی در نظر بگیریم جریان کل بین هر شاخه موازی به نسبت اندازه مقاومت ( اهم ) تقسیم میشه و ولتاژ همه اونها یکی هست .

سری بستن باتری ها

حال اگر چند منبع تغذیه ( باتری ) رو به صورت سری با هم در مدار قرار دهیم ، ولتاژ اونا با هم جمع میشه . حتما باتری قلمی رو داخل کنترل تلویزیون یا ساعت دیواری و … قرار دادید . اگه دقت کرده باشید جهت یکی از باتری ها بر عکس دیگری است . این بدین دلیله که باید سر مثبت یه باتری به سر منفی اون یکی باتری بخوره تا مقدارشون با هم جمع بشه . مثل شکل زیر :

 

باتری ها در حالت سری بسته شده اند

اگر به شکل بالا دقت کنید ، در حالت سری ، ولتاژ باتری ها با همدیگه جمع میشه اما جریان یکسانی از اونا عبور می کنه .

موازی بستن باتری ها

در حالت موازی باتری ها دارای ولتاژی یکسان هستند اما جریان شاخه ها با هم جمع می شود . شکل زیر :

باتری ها در حالت موازی

 

پس تا اینجا با سری بستن باتری ها به ولتاژ بیشتر و با موازی بستن اونا به جریان بیشتر رسیدیم . حالا اگه بخوایم هم به ولتاژ بیشتر و هم به جریان بیشتر برسیم باید از ترکیب سری – موازی ( اتصال مختلط ) استفاده کنیم .در لپ تاپ ها برای اینکه به جریان و ولتاژ مطلوب برسن نیز از همین روش استفاده میشه . شکل زیر :

اتصال سری – موازی باتری ها

 

همونطور که می بینید ۲ تا باتری ۱.۲ ولتی با هم سری شدند و با ۲ تا باتری ۱.۲ ولتی سری دیگه ، موازی شدند . با این کار در خروجی به ۲.۴ ولت و ۲۰۰۰ میلی آمپر می رسیم .

داستان ۳ ، ۶ ، ۹ یا ۱۲ سلولی نیز از همین جا شروع میشه . در واقع به هر کدوم از این باتری ها یک سلول میگن . ۶ سلولی یعنی ۶ تا باتری شبیه به باتری های قلمی درون یک بسته بندی جا خوش کردند . البته باتری قلمی با باتری های مورد استفاده در لپ تاپ زمین تا آسمون فرق میکنه اما اینجوری گفتم که درکش راحت تر بشه .

باتری های لپ تاپ ولتاژی بین ۳.۷ تا ۴ ولت دارن و جریانی حدود ۲۲۰۰ میلی آمپر یا در واقع ۲.۲ آمپر جاری می کنند . برای باتری های ۶ سلولی ، ۳ عدد سلول ( باتری ) سری بسته می شن . ۳ تا دیگه هم سری بسته میشن  و در اخر این جفت ۳ باتری با هم موازی میشن تا به ولتاژ و جریان مورد نظر برسیم .

تفاوت باتری ۶ سلولی با باتری ۴ سلولی

تا اینجا متوجه شدید که اتصالات مختلف باتری ها می تونه مقادیر مختلفی از جریان و ولتاژ رو به ما بده . توان الکتریکی یعنی همون مقداری که میگن باتری می تونه تولید کنه تا لپ تاپ روشن شه و روشن بمونه از ضرب ولتاژ باتری در جریان باتری بدست میاد .

توان = ولتاژ * جریان

حالا هر چی این سلول ها ی باتری لپ تاپ بیشتر باشن ، ولتاژ و جریان بیشتری تولید می کنن پس در نتیجه توان بیشتری نیز دارند . البته همیشه اینجور نیست . این نکته خیلی مهمه : شاید سلول های یک باتری های ۶ سلولی جریان ۲ آمپر را تولید کنند و سلول های باتری ۴ سلولی جریان ۲.۴ آمپر . اما توان باتری ۶ سلولی بیشتره . چرا ؟ چون توان حاصلضرب ولتاژ در جریانه . طبیعتا ولتاژ باتری ۶ سلولی به دلیل اینکه ۲ سلول بیشتر از باتری ۴ سلولی داره در کل بیشتره . پس توان بیشتری هم تولید می کنه . این توان رو بر اساس وات ساعت بیان می کنن . یعنی در هر ساعت می تونه فلان وات به مدار بده .

برای روشن تر شدن قضیه باید بگم که معمولا باتری های ۶ سلولی با جریان ۲.۲ آمپر ، ۴۸ وات ساعت و باتری های ۶ سلولی ظرفیت بالا با جریان ۲.۵۵ آمپر ، ۵۴ وات ساعت توان تولید می کنن . از طرفی باتری های ۹ سلولی با جریان ۲ آمپر ، ۹۴ وات ساعت تولید میکنن . فکر کنم الان دیگه داستان این وات ساعت رو متوجه شده باشید . شایدم نه . الان شاید بگید چطو این باتری ۹ سلولیه با ۲ آمپر توان بیشتری از باتری ۶ سلولی با ۲.۵۵ آمپر تولید کرد ؟ جواب رو پاراگراف بالا دادم : به خاطر تعداد سلول بیشتر و در نتیجه ولتاژ بیشتر.

در مورد باتری ۴ سلولی هم همینه . باتری ۴ سلولی از باتری ۶ سلولی وزن کمتری داره اما شاید حجم یکسانی داشته باشه . توان کمتری هم نسبت به باتری ۶ سلولی تولید می کنه . نکته مهم اینه که الزاما باتری ۶ سلولی طول عمر بیشتری از باتری ۴ سلولی نداره . شاید شما باتری ۶ سلولی داشته باشی اما از صبح تا شب با لپ تاپ کار کنی . یا شاید نرم افزارهایی رو باز کنی که RAM و گرافیک و پردازنده لپ تاپ شما بیشتر توان مصرف کنن . یا شاید از DVD رایتر خودتون زیاد استفاده میکنید و هزار و یک کار دیگه .

  • احمد پاک

    احمد پاک

    • ۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۱۲:۵۸:۲۸

    مطلب بسیار عالی و روشن کننده بود. فقط نفهمیدم که اگر یک لپ تاپ باتری ۴ سلولی دارد ؛ آیا میتواتیم روی آن از باطری ۶ سلولی ایتفاده کنیم؟